سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین اقتدار

نظر

 

نشان ملی ایران

 

 

 

ایران(سرزمین آریاییان) با نام رسمی جمهوری اسلامی ایران کشوری در جنوب غربی آسیاایران در منطقه خاورمیانه با ا1648195 کیلومتر مربع وسعت (18ام درجهان) و بر پایه سرشماریسال 1392 دارای جمعیتی حدود 77،189،669  تن است. پایتخت، بزرگ‌ترین شهر و مرکز سیاسی و اداری ایران، تهراناست.

ایران از شمال با جمهوری آذربایجان، ارمنستانو ترکمنستان، از شرق با افغانستانو پاکستانو از غرب با ترکیهو عراقهمسایه‌است و همچنین از شمال به دریای خزرو از جنوب به خلیج فارسو دریای عمانمحدود می‌شود، که دو منطقه نخست از مناطق مهم استخراج نفتو گازدر جهان هستند.

انقلاب 1357 ایران حکومت مشروطه سلطنتی دودمان پهلوی را سرنگون کرده و جمهوری اسلامیرا جایگزین کرد. این نظام حکومتی در قانون اساسیمصوّب 1358 (و بازنگری 1368) تشریح شده‌است. مقام رهبری در ایران بالاترین جایگاه رسمی است که از سال 1368 تاکنون در اختیار سیّد علی خامنه‌ایقرار دارد. اسلام دین رسمی، تشیّعمذهب رسمی و فارسیزبان رسمی این کشور است. ایران به عنوان یک سرزمین و یک ملت، پیشینه‌ای کهن دارد و یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود.

ایران به واسطه قرار گرفتن در منطقه میانی اوراسیاموقعیتی راهبردیدارد. و از اعضای سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهّد، سازمان کنفرانس اسلامی، اوپک، سازمان اکوو چندین سازمان بین‌المللی دیگر است. ایران یک قدرت منطقه‌ای در جنوب غربی آسیا است و جایگاه مهمی را در اقتصاد جهانی به دلیل در اختیار داشتن صنعت نفت، صنعت پتروشیمیو گاز طبیعیبرای خود بدست آورده‌است.

 

 

--------------------------------------------------------------------------

منبع:http://fa.wikipedia.org/wiki/